Wydział Finansowy
WYDZIAŁ FINANSOWY
p.o. Głowny Księgowy: Anna Parzygnat
tel: 18 2632 224
Do zadań Wydziału Finansowego należy w zakresie księgowości i nadzoru:
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej budżetu Gminy w tym Urzędu Gminy,
- sporządzanie sprawozdań finansowych określonych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniach regulujących prowadzenie rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych,
- nadzór i kontrola nad działalnością finansową gminnych jednostek organizacyjnych w tym nad opracowywaniem i realizacją ich rocznych planów finansowych,
- nadzór i kontrola nad przygotowaniem projektów, a następnie przestrzeganiem zapisów określonych w zatwierdzonych przez Wójta harmonogramach finansowych, opracowanych zgodnie z ustawą o finansach publicznych,
- prowadzenie ewidencji na potrzeby podatku od towarów i usług (VAT), sporządzanie i składanie deklaracji VAT oraz odprowadzanie należnego podatku,
- ewidencjonowanie składników majątkowych oraz rozliczanie inwentaryzacji,
- pobór i windykacja należności za oddane w użytkowanie, w dzierżawę lub najem nieruchomości Gminy oraz niektórych innych należności Gminy za wyjątkiem należności pobieranych w trybie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa,
- zarządzanie finansami w ramach posiadanych pełnomocnictw (w tym dokonywanie lokat bankowych),
- współpraca przy opracowywaniu części finansowej wniosków dla pozyskania funduszy zewnętrznych, w szczególności z Unii Europejskiej,
- informowanie Wójta o ewentualnych zagrożeniach niewykonania planu dochodów lub o przewidywanym znacznym przekroczeniu planu wydatków,
- dokonywanie wraz z innymi wydziałami rozliczeń pozyskanych środków pozabudżetowych,
- dokonywanie przelewów kontrahentom,
- rozliczanie dotacji udzielanych gminnym jednostkom organizacyjnym,
- współpraca z organami prowadzącymi postępowanie egzekucyjne w rozumieniu Kodeksu postępowania cywilnego,
- obsługa kasowa dochodów i wydatków gminnych jednostek (Gmina, ZEAS, GOPS),
- współpraca z sołtysami w sprawie gospodarowania funduszem sołeckim oraz wydatkami sołectw,
- prowadzenie wyodrębnionej ewidencji wydatków sołeckich,
- bieżące uzgadnianie wydatków i przygotowanie sprawozdań z gospodarowania funduszem sołeckim,
realizacja zadań związanych z planowaniem i sprawozdawczością budżetową, a w szczególności:
- opracowywanie projektu uchwały budżetowej i przedkładanie go Wójtowi,
- przygotowanie projektu zarządzenia Wójta w sprawie wykonania Uchwały budżetowej,
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie Gminy,
- sporządzanie informacji i analiz niezbędnych do podejmowania uchwał w sprawach gospodarki finansowej Gminy,
- sporządzanie projektów informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze oraz rocznego sprawozdania z wykonania budżetu Gminy,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych oraz innych sprawozdań z zakresu budżetu i finansów gminy przewidzianych przepisami prawa, oprócz sprawozdań finansowych określonych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniach regulujących prowadzenie rachunkowości w jednostkach sfery finansów publicznych,
- sporządzanie projektów uchwał i zarządzeń wójta w innych sprawach dotyczących budżetu i finansów.
- kontrola zgodności wykonania dochodów i wydatków gminnych jednostek organizacyjnych z ich planami finansowymi
- planowanie i sprawozdawczość przy opracowywanych i realizowanych przez Urząd wnioskach o dofinansowanie zewnętrzne (w tym w szczególności z funduszy Unii Europejskiej),
- przygotowanie projektu uchwal w sprawie WPF wraz z przedsięwzięciami zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
realizacja zadań związanych z obsługą pracowników a w szczególności:
- obsługa wynagrodzeń z tytułu umów o pracę – naliczanie wynagrodzeń, dokonywanie potrąceń i przygotowanie list do wypłaty,
- wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych i innych przepisów związanych z wynagrodzeniami, a w szczególności potrącanie należnych składek i zaliczek na podatek dochodowy i ich przekazywanie (przelewy)
- sporządzanie deklaracji na podatek dochodowy od osób fizycznych
- sporządzanie pracownikom Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy
- sporządzanie deklaracji rozliczeniowych i raportów imiennych do ZUS oraz zgłoszenia i wyrejestrowywanie pracowników z ZUS
- sporządzanie zaświadczeń o wynagrodzeniach dla odpowiednich organów oraz dla pracowników
- naliczanie, składanie deklaracji i regulowanie należnych składek do PFRON.
21) realizacja zadań związanych z obsługą pożyczek, kredytów, dotacji i umów
a w szczególności:
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do pozyskiwania kredytów, pożyczek i środków z emisji obligacji oraz obsługa długu Gminy z tytułu kredytów, pożyczek i wyemitowanych obligacji,
- obsługa wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej,
- wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych i innych przepisów związanych z wynagrodzeniami z tytułu umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej,
- przekazywanie środków gminnym jednostkom organizacyjnym z tytułu zasilenia w środki lub dotacji z budżetu na podstawie planu wydatków i składanych wniosków.
Wydział Finansowy przy znakowaniu spraw posługuje się symbolem „F”.