Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych

Wydział Finansowy

WYDZIAŁ FINANSOWY

p.o. Głowny Księgowy: Anna Parzygnat

tel: 18 2632 224


Do zadań Wydziału Finansowego należy w zakresie księgowości i nadzoru:

  1. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej budżetu Gminy w tym Urzędu Gminy,
  2. sporządzanie sprawozdań finansowych określonych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniach regulujących prowadzenie rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych,
  3. nadzór i kontrola nad działalnością finansową gminnych jednostek organizacyjnych w tym nad opracowywaniem i realizacją ich rocznych planów finansowych,
  4. nadzór i kontrola nad przygotowaniem projektów, a następnie przestrzeganiem zapisów określonych w zatwierdzonych przez Wójta harmonogramach finansowych, opracowanych zgodnie z ustawą o finansach publicznych,
  5. prowadzenie ewidencji na potrzeby podatku od towarów i usług (VAT), sporządzanie i składanie deklaracji VAT oraz odprowadzanie należnego podatku,
  6. ewidencjonowanie składników majątkowych oraz rozliczanie inwentaryzacji,
  7. pobór i windykacja należności za oddane w użytkowanie, w dzierżawę lub najem nieruchomości Gminy oraz niektórych innych należności Gminy za wyjątkiem należności pobieranych w trybie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa,
  8. zarządzanie finansami w ramach posiadanych pełnomocnictw (w tym dokonywanie lokat bankowych),
  9. współpraca przy opracowywaniu części finansowej wniosków dla pozyskania funduszy zewnętrznych, w szczególności z Unii Europejskiej,
  10. informowanie Wójta o ewentualnych zagrożeniach niewykonania planu dochodów lub o przewidywanym znacznym przekroczeniu planu wydatków,
  11. dokonywanie wraz z innymi wydziałami rozliczeń pozyskanych środków pozabudżetowych,
  12. dokonywanie przelewów kontrahentom,
  13. rozliczanie dotacji udzielanych gminnym jednostkom organizacyjnym,
  14. współpraca z organami prowadzącymi postępowanie egzekucyjne w rozumieniu Kodeksu postępowania cywilnego,
  15. obsługa kasowa dochodów i wydatków gminnych jednostek (Gmina, ZEAS, GOPS),
  16. współpraca z sołtysami w sprawie gospodarowania funduszem sołeckim oraz wydatkami sołectw,
  17. prowadzenie wyodrębnionej ewidencji wydatków sołeckich,
  18. bieżące uzgadnianie wydatków i przygotowanie sprawozdań z gospodarowania funduszem sołeckim,
  19. realizacja zadań związanych z planowaniem i sprawozdawczością budżetową, a w szczególności:
    • opracowywanie projektu uchwały budżetowej i przedkładanie go Wójtowi,
    • przygotowanie projektu zarządzenia Wójta w sprawie wykonania Uchwały budżetowej,
    • przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie Gminy,
    • sporządzanie informacji i analiz niezbędnych do podejmowania uchwał w sprawach gospodarki finansowej Gminy,
    • sporządzanie projektów informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze oraz rocznego sprawozdania z wykonania budżetu Gminy,
    • sporządzanie sprawozdań budżetowych oraz innych sprawozdań z zakresu budżetu i finansów gminy przewidzianych przepisami prawa, oprócz sprawozdań finansowych określonych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniach regulujących prowadzenie rachunkowości w jednostkach sfery finansów publicznych,
    • sporządzanie projektów uchwał i zarządzeń wójta w innych sprawach dotyczących budżetu i finansów,
    • kontrola zgodności wykonania dochodów i wydatków gminnych jednostek organizacyjnych z ich planami finansowymi,
    • planowanie i sprawozdawczość przy opracowywanych i realizowanych przez Urząd wnioskach o dofinansowanie zewnętrzne (w tym w szczególności z funduszy Unii Europejskiej),
    • przygotowanie projektu uchwal w sprawie WPF wraz z przedsięwzięciami zgodnie z ustawą o finansach publicznych,
    • obsługa zadań na rzecz społeczności romskiej,
    • nadzór finansowy nad prowadzeniem cmentarza komunalnego.
  20. realizacja zadań związanych z obsługą pracowników a w szczególności:
    • obsługa wynagrodzeń z tytułu umów o pracę — naliczanie wynagrodzeń, dokonywanie potrąceń i przygotowanie list do wypłaty,
    • wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych i innych przepisów związanych z wynagrodzeniami, a w szczególności potrącanie należnych składek i zaliczek na podatek dochodowy i ich przekazywanie (przelewy),
    • sporządzanie deklaracji na podatek dochodowy od osób fizycznych,
    • sporządzanie pracownikom Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,
    • sporządzanie deklaracji rozliczeniowych i raportów imiennych do ZUS oraz zgłoszenia i wyrejestrowywanie pracowników z ZUS,
    • sporządzanie zaświadczeń o wynagrodzeniach dla odpowiednich organów oraz dla pracowników,
    • naliczanie, składanie deklaracji i regulowanie należnych składek do PFRON.
  21. realizacja zadań związanych z obsługą pożyczek, kredytów, dotacji i umów a w szczególności:
    • przygotowanie dokumentacji niezbędnej do pozyskiwania kredytów, pożyczek i środków z emisji obligacji oraz obsługa długu Gminy z tytułu kredytów, pożyczek i wyemitowanych obligacji,
    • obsługa wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej,
    • wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych i innych przepisów związanych z wynagrodzeniami z tytułu umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej,
    • przekazywanie środków gminnym jednostkom organizacyjnym z tytułu zasilenia w środki lub dotacji z budżetu na podstawie planu wydatków i składanych wniosków.

Wydział Finansowy przy znakowaniu spraw posługuje się symbolem „F”