Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa

Naczelnik Wydziału: mgr Czesław Luberda

tel: 18 2632 206


Do zadań Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, należy:

  1. z zakresu ochrony środowiska:
    • sporządzanie gminnego programu ochrony środowiska na zasadach określonych w ustawie Prawo ochrony środowiska,
    • przygotowanie projektów decyzji o nałożeniu na prowadzącego użytkownika instalacji obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji,
    • przyjmowanie wyników pomiarów emisji nałożonych w drodze decyzji,
    • przyjmowanie informacji od osób fizycznych oraz przekazywanie ich Wojewodzie w formie uproszczonej o rodzaju, ilości i miejscu występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,
    • przyjmowanie informacji od mieszkańców Gminy o wystąpieniu awarii mogących stwarzać zagrożenia dla ludzi i środowiska,
    • sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętych właściwością Wójta,
    • występowanie do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska o podjęcie działań jeżeli w wyniku kontroli stwierdzono naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska,
    • udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, które znajdują się w posiadaniu Wójta,
    • realizacja projektu „Wdrażanie ochrony powietrza w Gminie Nowy Targ” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 - 2027,
    • obsługa punktu w ramach Programu” Czyste Powietrze”,
  2. z zakresu prawa wodnego:
    • prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowanie projektu decyzji nakazujących właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegającym szkodom w przypadku gdy zmiana stanu wody na gruncie szkodliwie wpływa na grunty sąsiednie.
    • prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowanie decyzji zatwierdzających ugodę właścicieli gruntów w sprawie zmiany stanu wody na gruncie.
  3. z zakresu prawa geologicznego i górniczego:
    • przygotowanie opinii projektów prac geologicznych,
    • przyjmowanie zgłoszeń rozpoczęcia robót geologicznych,
    • przygotowanie opinii dla planu ruchu kopalni, oraz dodatków do planu.
  4. z zakresu rolnictwa:
    • prowadzenie spraw związanych z wycinką drzew i krzewów,
    • współdziałanie z podmiotami udzielającymi pomocy rolnikom w kwestii dopłat i programów rolno środowiskowych (ośrodki doradztwa rolniczego, ARiMR),
    • prowadzenie spraw dotyczących melioracji rolniczych, w szczególności nadzór nad konserwacją urządzeń melioracji szczegółowych oraz działalnością spółek wodnomelioracyjnych,
    • wydawanie opinii w sprawach uprawy niektórych roślin i ich odmian,
    • określanie zasad utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej oraz wymagania w zakresie utrzymania zwierząt domowych (regulamin utrzymania czystości i porządku),
    • sprawowanie nadzoru, w tym dokonywanie wizji terenowych, nad właściwym, nie zagrażającym środowisku, utrzymaniem gospodarstw rolnych,
    • nadzór nad wspólnotami leśnymi,
    • opiniuje roczne plany łowieckie oraz współdziała z uprawnionymi podmiotami w sprawach zagospodarowania obwodów łowieckich, w szczególności w zakresie ochrony i hodowli zwierzyny,
    • prowadzenie spraw dotyczących utylizacji padłych/zabitych zwierząt gospodarskich, w przypadku których nie da się ustalić właściciela,
    • prowadzenie spraw - w tym sygnalizowanie właściwym organom spraw z utrzymywaniem zwierząt domowych oraz gospodarskich,
    • prowadzenie korespondencji z innymi podmiotami/instytucjami/organami, opracowanie sprawozdań, analiz i innych dokumentów dotyczących rolnictwa i leśnictwa,
  5. z zakresu prawa łowieckiego:
    • przyjmowanie informacji o planach łowieckich od dzierżawców obwodów łowieckich oraz przygotowanie opinii do tych planów.
  6. realizacja zadań, określonych ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest realizowana poprzez (Referat Gospodarki Odpadami Komunalnymi):
    • przygotowywanie uchwał Rady Gminy Nowy Targ w zakresie niezbędnym do realizacji zadań gminy,
    • przygotowywanie i prowadzenie postępowań przetargowych w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów,
    • kontrola realizacji umów zawartych z firmami wywozowymi na usługi odbierania i zagospodarowania odpadów,
    • kontrola firm wpisanych do rejestru działalności regulowanej, a w szczególności nakładanie kar finansowych na firmy wywozowe mieszające odpady zgromadzone w sposób selektywny,
    • bieżąca analiza systemu gospodarki odpadami komunalnymi,
    • kontrola firm świadczących usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transportu nieczystości ciekłych,
    • współpraca ze Strażą Gminną w zakresie kontroli realizacji obowiązków właścicieli nieruchomości wynikających z ustawy oraz aktów prawa miejscowego,
    • prowadzenie kampanii edukacyjnych w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami,
    • sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarnym oraz utrzymaniem czystości i porządku w gminie,
    • nadzorowanie likwidacji dzikich wysypisk w gminie,
    • udzielanie zezwoleń na odbiór nieczystości ciekłych,
    • prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
    • przyjmowanie sprawozdań od prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości kwartalnych,
    • sporządzanie dla marszałka województwa oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi,
    • administrowanie gminnymi Punktami Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
  7. realizacja zadań określonych ustawą o odpadach poprzez:
    • przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach oraz sposobach gospodarowania, wytworzonymi odpadami,
    • opiniowanie wniosków o wydanie przez Marszałka Województwa Małopolskiego lub Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zezwoleń w zakresie wytwarzania, zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
  8. prowadzenie rejestrów:
    • zbiorników bezodpływowych przydomowych oczyszczalni ścieków (POŚ),
    • przedkładanie informacji Marszałkowi Województwa Małopolskiego o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,
    • wydawanie decyzji nakazujących usuwanie odpadów zgromadzonych w miejscach nieprzeznaczonych do ich składowania.
  9. realizacja zadań związanych z opłatami za Gospodarowanie Odpadami Komunalnymi:
    • przyjmowanie, weryfikacja i kontrola deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami,
    • prowadzenie postepowania na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa:
      • wydawanie decyzji określających wysokość opłaty,
      • wydawanie decyzji o zaległościach z tytułu opłaty,
      • wystawianie wezwań i postanowień,
    • prowadzenie postępowań w zakresie ulg,
    • księgowanie wpłat,
    • prowadzenie windykacji opłat:
      • wystawianie upomnień,
      • wystawianie tytułów wykonawczych,
    • prowadzenie sprawozdawczości finansowej w zakresie opłat.

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa przy znakowaniu spraw posługuje się symbolem „OSR”.

Referat Gospodarki Odpadami Komunalnymi realizuje zadania określone w ust. 1 pkt 6, 7, 8 i 9.

Referat Gospodarki Odpadami Komunalnymi przy znakowaniu spraw posługuje się symbolem „OSR-GO”