
Od września do grudnia 2022 roku Szkoła Podstawowa w Krempachach realizowała projekt „Pograjmy w matematykę” adresowany do klas IV-VI i dofinansowany przez Fundację mBanku. Głównym celem projektu było wspieranie rozwoju zdolności logicznego myślenia, spostrzegawczości i wyobraźni przestrzennej. Uczniowie również wykorzystywali swoją wiedzę matematyczną i rozwijali kreatywność poprzez projektowanie i tworzenie własnych gier matematycznych.
Zgodnie z harmonogramem na początku października uczniowie klasy IV na przerwach egzaminowali swoich starszych kolegów ze znajomości tabliczki mnożenia, na lekcjach matematyki zostały przeprowadzone klasowe egzaminy oraz wyłonieni zostali szkolni mistrzowie w konkursie na Eksperta Tabliczki Mnożenia i Dzielenia.
21 października punktualnie o godzinie 20:00 uczniowie stawili się w szkole z materacami, śpiworami, pluszakami oraz innymi rzeczami przydatnymi podczas nocowania. Wspólne nocowanie w szkole rozpoczęliśmy od projektowania matematycznych gier planszowych. Uczniowie dobierali się w grupy i wspólnie planowali, tworzyli gry oraz w nie grali.
Na ostatnich październikowych warsztatach
uczniowie klas IV-VI podzieleni na grupy zmagali się z matematycznym pokojem
zagadek. Zabawa rozpoczęła się od przeczytania wiadomości zawieszonej na
drzwiach. Następnie uczniowie poszukiwali ukrytych w sali walizeczek i
rozwiązywali zadania, które tam się znajdowały. Po rozwiązaniu wszystkich
zagadek uczniowie otrzymali kolejną zaszyfrowaną wiadomość. Tym razem musieli
odszukać białą kopertę. W kopercie znajdowała się zakodowana wiadomość, z
której dowiedzieli się, że muszą odnaleźć skrzynię. Odkrycie kodu do kłódki nie
stanowiło już dla nikogo problemu.
W skrzyni znajdowały się niespodzianka dla każdego.
W listopadowym matematycznym pokoju zagadek motywem
przewodnim była rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Na każdy
zespół czekała koperta z wiadomością od tajemniczej osoby. Po przeczytaniu
wiadomości uczniowie szukali ukrytych w sali kopert,
w których czekały na nich zadania: tekst widoczny tylko pod światłem, puzzle, zadanie
zakodowane szyfrem harcerskim i tekst ukryty w spirali. Po rozwiązaniu zagadek
uczniowie musieli odkryć kod do kłódki zamykającej pudełko. W pudełku
znajdowały się kolejne zadania dla zespołów: kodowanie, krzyżówka z liczbami
rzymskimi, łączenie zadań z odpowiedziami. Po rozwiązaniu zadań uczniowie
kodowali odpowiedzi na krypteksie. Wiadomość jaką otrzymali brzmiała
następująco: Zwyciężyliśmy, jesteśmy wolni. Odgadnięcie autora tych słów nie
stanowiło dla uczestników warsztatów żadnego problemu.
W grudniu zorganizowane zostały planszówkowe rozgrywki rodzinne. Uczniowie klas 4-6 oraz ich rodzice lub rodzeństwo spotkali się aby wspólnie pograć w różne gry matematyczne lub logiczne. Gry zostały zakupione dzięki Fundacji mBanku.. Uczestnicy rozgrywek grali również w gry przygotowane przez uczniów podczas nocowania w szkole. W taki sam sposób postanowiliśmy spędzić ostatnie warsztaty podsumowujące projekt. Uczniowie w każdej z klas IV-VI grali w gry planszowe zakupione w ramach projektu.
Realizowany projekt pokazał, że matematyka nie jest taka straszna i można uczyć się jej przez zabawę, rozwijając kreatywność oraz umiejętność logicznego myślenia.
Projekt zakończył się, ale wiele działań będziemy kontynuować w przyszłym semestrze. Już w maju przystąpimy do kolejnej edycji konkursu grantowego, gdyż mamy pomysły na kolejne ciekawe inicjatywy.
Informacje o działaniach w ramach projektu znajdują się na stronie szkoły.

Uczniowie z SP Krempachy 11: Uczniowie wspólnie z rodzicami i rodzeństwem grają w matematyczne gry planszowe podczas Planszówkowych rozgrywek rodzinnych.

Uczniowie z SP Krempachy 1: Uczniowie utrwalali tabliczkę mnożenia budując jak najwyższą wieżę z plastikowych kubków podczas warsztatów Z tabliczką mnożenia za pan brat.

Uczniowie z SP Krempachy 2: Uczniowie podczas zabawy Ja mam, kto ma utrwalającej znajomość tabliczki mnożenia.

Uczniowie z SP Krempachy 3: Poszukiwanie ukrytych walizeczek podczas matematycznego pokoju zagadek Gdzie się podziali wszyscy nauczyciele?

Uczniowie z SP Krempachy 3: Poszukiwanie ukrytych walizeczek podczas matematycznego pokoju zagadek Gdzie się podziali wszyscy nauczyciele?

Uczniowie z SP Krempachy 5: Uczniowie rozwiązują jedną z zagadek podczas matematycznego pokoju zagadek Gdzie się podziali wszyscy nauczyciele?