mbank logo

Od września do grudnia 2022 roku Szkoła Podstawowa w Krempachach realizowała projekt „Pograjmy w matematykę” adresowany do klas IV-VI i dofinansowany przez Fundację mBanku. Głównym celem projektu było wspieranie rozwoju zdolności logicznego myślenia, spostrzegawczości i wyobraźni przestrzennej. Uczniowie również wykorzystywali swoją wiedzę matematyczną i rozwijali kreatywność poprzez projektowanie i tworzenie własnych gier matematycznych.

Zgodnie z harmonogramem na początku października uczniowie klasy IV na przerwach egzaminowali swoich starszych kolegów ze znajomości tabliczki mnożenia, na lekcjach matematyki zostały przeprowadzone klasowe egzaminy oraz wyłonieni zostali szkolni mistrzowie w  konkursie na Eksperta Tabliczki Mnożenia i Dzielenia.

21 października punktualnie o godzinie 20:00 uczniowie stawili się w szkole z materacami, śpiworami, pluszakami oraz innymi rzeczami przydatnymi podczas nocowania. Wspólne nocowanie w szkole rozpoczęliśmy od projektowania matematycznych gier planszowych. Uczniowie dobierali się w grupy i wspólnie planowali, tworzyli gry oraz w nie grali.

Na ostatnich październikowych warsztatach uczniowie klas IV-VI podzieleni na grupy zmagali się z matematycznym pokojem zagadek. Zabawa rozpoczęła się od przeczytania wiadomości zawieszonej na drzwiach. Następnie uczniowie poszukiwali ukrytych w sali walizeczek i rozwiązywali zadania, które tam się znajdowały. Po rozwiązaniu wszystkich zagadek uczniowie otrzymali kolejną zaszyfrowaną wiadomość. Tym razem musieli odszukać białą kopertę. W kopercie znajdowała się zakodowana wiadomość, z której dowiedzieli się, że muszą odnaleźć skrzynię. Odkrycie kodu do kłódki nie stanowiło już dla nikogo problemu.
W skrzyni znajdowały się niespodzianka dla każdego.

W listopadowym matematycznym pokoju zagadek motywem przewodnim była rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Na każdy zespół czekała koperta z wiadomością od tajemniczej osoby. Po przeczytaniu wiadomości uczniowie szukali ukrytych w sali kopert,
w których czekały na nich zadania: tekst widoczny tylko pod światłem, puzzle, zadanie zakodowane szyfrem harcerskim i tekst ukryty w spirali. Po rozwiązaniu zagadek uczniowie musieli odkryć kod do kłódki zamykającej pudełko. W pudełku znajdowały się kolejne zadania dla zespołów: kodowanie, krzyżówka z liczbami rzymskimi,  łączenie zadań z odpowiedziami. Po rozwiązaniu zadań uczniowie kodowali odpowiedzi na krypteksie. Wiadomość jaką otrzymali brzmiała następująco: Zwyciężyliśmy, jesteśmy wolni. Odgadnięcie autora tych słów nie stanowiło dla uczestników warsztatów żadnego problemu.

W grudniu zorganizowane zostały planszówkowe rozgrywki rodzinne. Uczniowie klas 4-6 oraz ich rodzice lub rodzeństwo spotkali się aby wspólnie pograć w różne gry matematyczne lub logiczne. Gry zostały zakupione dzięki Fundacji mBanku.. Uczestnicy rozgrywek grali również w gry przygotowane przez uczniów podczas nocowania w szkole. W taki sam sposób postanowiliśmy spędzić ostatnie warsztaty podsumowujące projekt. Uczniowie w każdej z klas IV-VI grali w gry planszowe zakupione w ramach projektu.

Realizowany projekt pokazał, że matematyka nie jest taka straszna i można uczyć się jej przez zabawę, rozwijając kreatywność oraz umiejętność logicznego myślenia.

Projekt zakończył się, ale wiele działań będziemy kontynuować w przyszłym semestrze. Już w maju przystąpimy do kolejnej edycji konkursu grantowego, gdyż mamy pomysły na kolejne ciekawe inicjatywy.

Informacje o działaniach w ramach projektu znajdują się na stronie szkoły.