
XXVIII Festiwal Piosenki „Od Podhala do Opola” , odbył się 28.05.2024r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Łopusznej.
W Jury zasiedli profesjonalni muzycy w składzie:
Krystyna Ciesielska, Piotr Szewczyk i Maria Wnęk, którzy ocenili 56 wykonawców i przyznali następujące miejsca w 3 kat. wiekowych:
SOLO kl. 0-3
I m - Natalia Komperda – Rogoźnik
II m – Amelia Jaróg – Ludźmierz
II m – Łucja Radoń – Dębno
III m – Magdalena Łojek – Krempachy
III m – Kamila Pras – Knurów
Wyróżnienie: Nina Chowaniec – Łopuszna, Julia Śmigowska – Ostrowsko, Kacper Chmioła – Klikuszowa
DUETY kl.0-3
I m – Antonina Bryja i Helena Batkiewicz – Gronków
II m – Gabriela Moczarny i Wiktoria Tokarczyk – Szlembark
II m – Lena Miętus i Joanna Wiencko – Krauszów
III m – nie przyznano
Wyróżnienie: Maja Klamerus i Emilia Ambroż – Łopuszna, Gabriela Stopka i Julia Filas – Knurów
SOLO kl.4-6
I m – Maria Ciężobka – Nowa Biała
I m – Nikola Parzątka – Waksmund
II m – Maria Karpiel – Krauszów
III m – Zuzanna Woźniak – Łopuszna
III m – Natalia Bochnak – Gronków
Wyróżnienie: Dominika Huzior – Łopuszna, Zuzanna Tylka – Rogoźnik, Alicja Brzyzek – Krempachy, Maksymilian Stopka – Knurów
DUETY kl.4-6
I m – Oliwia Nowotarska i Gabriela Skalany – Harklowa
II m – Julia Ciężak i Emilia Szlembarska – Szlembark
III m – Alicja Chmielak i Anna Lichaj – Harklowa
SOLO kl.7-8
I m – Roksana Zygmund – Ostrowsko
II m – Paulina Kułach – Rogoźnik
DUETY kl.7-8
I m – Maria Bryja i Amelia Szewczyk – Gronków
Uwagi Jury:
Prezentacja sceniczna zaczyna się od wejścia na scenę.
To jest moment, kiedy wykonawca nawiązuje kontakt z publicznością. Jest to utrudnione w nowych warunkach sali, akustycznych, przestrzennych itp. ale powinno być to również przygotowane. Dzieci się nie kłaniają i nie uśmiechają. Dobór piosenki to bardzo złożone zagadnienie, dotyczy tekstu - warstwa słowna to podstawa- dziecko musi rozumieć o czym śpiewa, przeżyć tematykę tekstu, aby przekazać jej treść i emocje w niej w niej zawarte do publiczności. Piosenka z dobrym dla dzieci tekstem nie zawsze jest odpowiednia co do tekstury - wysokości, skomplikowania linii melodycznej, zwłaszcza, jeżeli jest w oryginale wykonywana przez zawodowych piosenkarzy, np. piosenki Majki Jeżowskiej. Nie wszystkie dzieci sobie radzą z podkładem bez linii melodycznej. Samogłoski nosowe - ę i ą nie powinny być śpiewany.
Duet unisono nie ma sensu. Oczekujemy przynajmniej krótkiego fragmentu na 2 głosy. Śpiewanie unisono jest sztuką. Dobre wykonanie wcale nie jest łatwiejsze od dwugłosu. A w dwugłosie trzeba, aby dzieci się słuchały wzajemnie i wiedziały, który głos jest melodią wiodącą a który tłem harmonicznym.
Na tym protokół zakończono i podpisano.