XXVIII Festiwal Piosenki „Od Podhala do Opola” , odbył się 28.05.2024r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Łopusznej.

W Jury zasiedli profesjonalni muzycy w składzie:

Krystyna Ciesielska, Piotr Szewczyk i Maria Wnęk, którzy ocenili 56 wykonawców i przyznali następujące miejsca w 3 kat. wiekowych:

SOLO kl. 0-3

I m - Natalia Komperda – Rogoźnik

II m – Amelia Jaróg – Ludźmierz

II m – Łucja Radoń – Dębno

III m – Magdalena Łojek – Krempachy

III m – Kamila Pras – Knurów

Wyróżnienie: Nina Chowaniec – Łopuszna, Julia Śmigowska – Ostrowsko, Kacper Chmioła – Klikuszowa

DUETY kl.0-3

I m – Antonina Bryja i Helena Batkiewicz – Gronków

II m – Gabriela Moczarny i Wiktoria Tokarczyk – Szlembark

II m – Lena Miętus i Joanna Wiencko – Krauszów

III m – nie przyznano

Wyróżnienie: Maja Klamerus i Emilia Ambroż – Łopuszna, Gabriela Stopka i Julia Filas – Knurów

SOLO kl.4-6

I m – Maria Ciężobka – Nowa Biała

I m – Nikola Parzątka – Waksmund

II m – Maria Karpiel – Krauszów

III m – Zuzanna Woźniak – Łopuszna

III m – Natalia Bochnak – Gronków

Wyróżnienie: Dominika Huzior – Łopuszna, Zuzanna Tylka – Rogoźnik, Alicja Brzyzek – Krempachy, Maksymilian Stopka – Knurów

DUETY kl.4-6

I m – Oliwia Nowotarska i Gabriela Skalany – Harklowa

II m – Julia Ciężak i Emilia Szlembarska – Szlembark

III m – Alicja Chmielak i Anna Lichaj – Harklowa

SOLO kl.7-8

I m – Roksana Zygmund – Ostrowsko

II m – Paulina Kułach – Rogoźnik

DUETY kl.7-8

I m – Maria Bryja i Amelia Szewczyk – Gronków

Uwagi Jury:

Prezentacja sceniczna zaczyna się od wejścia na scenę.

To jest moment, kiedy wykonawca nawiązuje kontakt z publicznością. Jest to utrudnione w nowych warunkach sali, akustycznych, przestrzennych itp. ale powinno być to również przygotowane. Dzieci się nie kłaniają i nie uśmiechają. Dobór piosenki to bardzo złożone zagadnienie, dotyczy tekstu - warstwa słowna to podstawa- dziecko musi rozumieć o czym śpiewa, przeżyć tematykę tekstu, aby przekazać jej treść i emocje w niej w niej zawarte do publiczności. Piosenka z dobrym dla dzieci tekstem nie zawsze jest odpowiednia co do tekstury - wysokości, skomplikowania linii melodycznej, zwłaszcza, jeżeli jest w oryginale wykonywana przez zawodowych piosenkarzy, np. piosenki Majki Jeżowskiej. Nie wszystkie dzieci sobie radzą z podkładem bez linii melodycznej. Samogłoski nosowe - ę i ą nie powinny być śpiewany.

Duet unisono nie ma sensu. Oczekujemy przynajmniej krótkiego fragmentu na 2 głosy. Śpiewanie unisono jest sztuką. Dobre wykonanie wcale nie jest łatwiejsze od dwugłosu. A w dwugłosie trzeba, aby dzieci się słuchały wzajemnie i wiedziały, który głos jest melodią wiodącą a który tłem harmonicznym.

Na tym protokół zakończono i podpisano.