
W dniach 20 maja - 19 czerwca bieżącego roku, w Szkołach Podstawowych na Terenie Gminy Nowy Targ zrealizowano program profilaktyczny "Spójrz Inaczej", mający na celu wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów. W projekcie uczestniczyły klasy 3 i 4 łącznie obejmując około 180 uczniów. Zajęcia odbywały się regularnie dwa razy w tygodniu, a ich celem było budowanie umiejętności psychospołecznych, przeciwdziałanie uzależnieniom oraz promowanie zdrowego stylu życia.
Cele programu:
Głównym celem programu "Spójrz Inaczej" było:
- Zapobieganie uzależnieniom i innym destrukcyjnym zachowaniom.
- Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci.
- Rozwijanie umiejętności psychospołecznych uczniów.
- Promowanie zdrowego stylu życia i zwiększanie świadomości na temat zdrowia.
Treści programowe:
Podczas zajęć poruszane były następujące zagadnienia:
- Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć: Nauka rozpoznawania, nazywania i akceptacji własnych uczuć oraz uczuć innych osób, a także radzenie sobie z trudnymi emocjami.
- Poczucie własnej wartości: Budowanie pozytywnej samooceny, świadomość swoich sukcesów i mocnych stron, akceptacja różnic w wyglądzie, zachowaniu i upodobaniach.
- Dziecko jako członek rodziny i grupy rówieśniczej: Rozumienie roli rodziny, wzajemna pomoc, normy i zasady we wzajemnych kontaktach, współpraca i współdziałanie w grupie.
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami: Strategie radzenia sobie ze złością, odrzuceniem, wstydem, dokuczaniem oraz agresją.
- Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji: Strategie rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, umiejętności rozwiązywania problemów klasowych.
Metody realizacji:
Zajęcia były prowadzone metodami aktywnymi, umożliwiającymi uczniom kreatywne doświadczanie i przeżywanie tematów. Uczestnicy byli zachęcani do aktywnego udziału, samodzielnego myślenia oraz opierania się na własnych doświadczeniach. Program jest rozłożony na dwie tury . Pierwsza została zrealizowana aktualnie i obejmowała 10 godzin dydaktycznych. Druga zostanie zrealizowana na jesień i będzie obejmować 12 godzin. To był cykl spotkań.
Korzyści dla uczestników:
Ewaluacja programu wykazała liczne korzyści dla uczestników:
- Rozpoznawanie i nazywanie swoich uczuć: 80% uczniów wyraziło większą zdolność do identyfikowania i nazywania własnych emocji.
- Budowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami: 85% uczniów wskazało, że nabyło umiejętności skutecznego radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
- Rozwijanie empatii: 90% uczniów uznało, że umiejętność empatii jest istotna dla budowania zdrowych relacji społecznych.
- Zdobycie wiedzy na temat zdrowego stylu życia: 92% uczniów dowiedziało się więcej na temat zdrowego stylu życia, zasad bezpieczeństwa i zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych.
- Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach: 95% uczniów wskazało, że dzięki różnorodnym ćwiczeniom rozwinęło swoje umiejętności społeczne.
Obserwacje trenerskie:
Podczas zajęć zaobserwowano:
- Aktywne zaangażowanie uczniów, pozytywne reakcje emocjonalne oraz interakcje społeczne.
- Pewne oznaki nieśmiałości i problemów interpersonalnych, które mogą wymagać dodatkowej uwagi.
Podsumowanie:
Realizacja programu "Spójrz Inaczej" przyniosła pozytywne efekty w postaci lepszego zrozumienia emocji, rozwoju umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz zwiększenia świadomości zdrowotnej wśród uczniów. Wskazane jest kontynuowanie monitorowania postępów uczniów