W dniach 20 maja - 19 czerwca bieżącego roku, w Szkołach Podstawowych na Terenie Gminy Nowy Targ zrealizowano program profilaktyczny "Spójrz Inaczej", mający na celu wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów. W projekcie uczestniczyły klasy 3 i 4 łącznie obejmując około 180 uczniów. Zajęcia odbywały się regularnie dwa razy w tygodniu, a ich celem było budowanie umiejętności psychospołecznych, przeciwdziałanie uzależnieniom oraz promowanie zdrowego stylu życia.

Cele programu:

Głównym celem programu "Spójrz Inaczej" było:

  • Zapobieganie uzależnieniom i innym destrukcyjnym zachowaniom.
  • Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci.
  • Rozwijanie umiejętności psychospołecznych uczniów.
  • Promowanie zdrowego stylu życia i zwiększanie świadomości na temat zdrowia.

Treści programowe:

Podczas zajęć poruszane były następujące zagadnienia:

  • Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć: Nauka rozpoznawania, nazywania i akceptacji własnych uczuć oraz uczuć innych osób, a także radzenie sobie z trudnymi emocjami.
  • Poczucie własnej wartości: Budowanie pozytywnej samooceny, świadomość swoich sukcesów i mocnych stron, akceptacja różnic w wyglądzie, zachowaniu i upodobaniach.
  • Dziecko jako członek rodziny i grupy rówieśniczej: Rozumienie roli rodziny, wzajemna pomoc, normy i zasady we wzajemnych kontaktach, współpraca i współdziałanie w grupie.
  • Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami: Strategie radzenia sobie ze złością, odrzuceniem, wstydem, dokuczaniem oraz agresją.
  • Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji: Strategie rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, umiejętności rozwiązywania problemów klasowych.

Metody realizacji:

Zajęcia były prowadzone metodami aktywnymi, umożliwiającymi uczniom kreatywne doświadczanie i przeżywanie tematów. Uczestnicy byli zachęcani do aktywnego udziału, samodzielnego myślenia oraz opierania się na własnych doświadczeniach. Program jest rozłożony na dwie tury . Pierwsza została zrealizowana aktualnie i obejmowała 10 godzin dydaktycznych. Druga zostanie zrealizowana na jesień i będzie obejmować 12 godzin. To był cykl spotkań.

Korzyści dla uczestników:

Ewaluacja programu wykazała liczne korzyści dla uczestników:

  • Rozpoznawanie i nazywanie swoich uczuć: 80% uczniów wyraziło większą zdolność do identyfikowania i nazywania własnych emocji.
  • Budowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami: 85% uczniów wskazało, że nabyło umiejętności skutecznego radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
  • Rozwijanie empatii: 90% uczniów uznało, że umiejętność empatii jest istotna dla budowania zdrowych relacji społecznych.
  • Zdobycie wiedzy na temat zdrowego stylu życia: 92% uczniów dowiedziało się więcej na temat zdrowego stylu życia, zasad bezpieczeństwa i zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych.
  • Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach: 95% uczniów wskazało, że dzięki różnorodnym ćwiczeniom rozwinęło swoje umiejętności społeczne.

Obserwacje trenerskie:

Podczas zajęć zaobserwowano:

  • Aktywne zaangażowanie uczniów, pozytywne reakcje emocjonalne oraz interakcje społeczne.
  • Pewne oznaki nieśmiałości i problemów interpersonalnych, które mogą wymagać dodatkowej uwagi.

Podsumowanie:

Realizacja programu "Spójrz Inaczej" przyniosła pozytywne efekty w postaci lepszego zrozumienia emocji, rozwoju umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz zwiększenia świadomości zdrowotnej wśród uczniów. Wskazane jest kontynuowanie monitorowania postępów uczniów