W dniu 25 czerwca 2025 r. na sesji Rady Gminy Nowy Targ podjęta została uchwała Nr XV/179/2025 wprowadzająca istotne z punktu widzenia szczelności gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi zmiany. Najistotniejszą jest objęcie od 1 stycznia 2026 r. gminnym systemem dodatkowych nieruchomości:

  • nieruchomości mieszanych - nieruchomości, na terenie których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości prowadzona jest działalność gospodarcza lub wynajem i w związku z tym powstają dodatkowe odpady komunalne
  • nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy - nieruchomości, na terenie których prowadzona jest tylko i wyłącznie działalność gospodarcza lub ogólnie dostępny wynajem krótkotrwały domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych
  • domki letniskowe - domki letniskowe wykorzystywane przez właściciela na własne potrzeby związane z wypoczynkiem i rekreacją

Objęcie gminnym systemem tych nieruchomości pozwoli na:

  • zwolnienie z obowiązku posiadania dodatkowej umowy na odbiór odpadów powstających w wyniku prowadzonej działalności, a opłatę będzie miał naliczaną w deklaracji naliczającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • wyeliminowanie ryzyka, które występowało do tej pory, że odpady powstające w wyniku prowadzonej działalności trafią do gminnego systemu, a powinny być oddawane osobno.
  • odbiór danej frakcji odpadów jednym transportem i w tym samym terminie zarówno z domu jak i prowadzonej działalności,
  • umożliwienie przedsiębiorcom segregacji odpadów i ich odbiór bezpośrednio z nieruchomości

W związku z powyższym, właściciele nieruchomości niezamieszkanych są obowiązani przed 01.01.2026 r. do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – termin składania oraz wór deklaracji zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie po opracowaniu odpowiednich wzorów.

Jednocześnie, właściciel nieruchomości niezamieszkanej, może w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia powyższej uchwały złożyć pisemne oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę. W oświadczeniu właściciel nieruchomości wskazuje przedsiębiorcę, z którym zawarł umowę na odbiór odpadów komunalnych oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy, pod rygorem nieskuteczności oświadczenia.

Informacja o możliwości wyłączenia z gminnego systemu oraz oświadczenie w załączniku.