Szanowni Państwo,

W dniu 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.

Świadczenie wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przysługuje sołtysom i byłym sołtysom, którzy:

  • Ukończyli 60 (kobiety) lub 65 (mężczyźni) lat,
  • Pełnili funkcje sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
    o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat.

Nie jest wymagane pełnienie funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły.

Do czasu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również czas pełnienia tej funkcji przed wejściem w życie ustawy 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym Wójt Gminy Nowy Targ na podstawie posiadanych dokumentów archiwalnych będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.

W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum zakładowym Urzędu Gminy Nowy Targ, osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami, potwierdzającymi ten fakt, przez co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie
w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.

W załączeniu wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji Sołtysa, oraz Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.

Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa - tutaj