Szanowni Państwo,
W dniu 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.
Świadczenie wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przysługuje sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
- Ukończyli 60 (kobiety) lub 65 (mężczyźni) lat,
- Pełnili funkcje sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat.
Nie jest wymagane pełnienie funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły.
Do czasu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również czas pełnienia tej funkcji przed wejściem w życie ustawy 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym Wójt Gminy Nowy Targ na podstawie posiadanych dokumentów archiwalnych będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum zakładowym Urzędu Gminy Nowy Targ, osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami, potwierdzającymi ten fakt, przez co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie
w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.
W załączeniu wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji Sołtysa, oraz Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa - tutaj